Startschepen WAR 2025. Hieronder de data en lijst met startschepen tot en met 18 juni.
|
Het start & finishschip, wat is daar voor nodig
Benodigdheden
Tas met:
• Handmarifoon
• Signaalhoorn (2x)
• Digitale klok (2x)
• Vlag
• Finishformulieren
Deze zijn op de betreffende avond, om +/- 18.00 uur af te halen bij Eddy, Regattacenter of bij Marco van FLOW (D32)
Je krijgt ook een tas mee met daarin een gele boei met anker. Dit is onze ILM, deze dient ter bescherming van het startschip. Na afloop de boei graag weer oppikken en inleveren met destart/finishtas in het wedstrijd office. De boei is met een pikhaak gemakkelijk weer op te pikken.
Startlijn
Het is van belang om met voldoende bemanning te zijn (4 man minimaal) om de procedures van start- en finish goed uit te kunnen voeren. Vaar tijdig uit, het is een half uur varen naar de ankerpositie en je moet een goede ankerplek vinden. De startlijn is de denkbeeldige lijn tussen de rode boei IJM 16 en de mast van het startschip. De startschip positie is ten zuidoosten van de IJM16.
De startlijn ligt dus van noordwest naar zuidoost en is bijna 300 meter lang. De ILM-boei houd je tussen het startschip en de IJM16, zo’n 2-3 scheepslengtes v/h startschip. Voorkom dat het startschip in de vaargeul komt te liggen, met name bij zuidelijke en westelijke windrichtingen! Zie ook de geplastificeerde startlijn in de map.
Opm.: De start is in zuidwestelijke richting, de ILM-boei dient aan bakboord te worden gehouden voor de startende schepen, en maakt dus geen deel uit van de startlijn. De ILM is niet nodig bij de finish, na de start kan deze alvast binnengehaald worden.
Procedure
5 minuten voor de eerste wedstrijd het ‘5 minutensein’ omroepen via de marifoon op kanaal 13 en de hoorn laten gaan en de Nederlandse vlag zwaaien. Aan de start/finish schepen wordt dringendverzocht de aangeleverde klok als tijdklok te gebruiken. Vervolgens tel je af van 10 naar 1 en geef je het startsein. Het startsein bestaat uit het blazen op de hoorn en het zwaaien met de vlag en het ‘start’ commando op de marifoon.
Startsein
Het startsein van de eerste klasse is tevens het 5-minuten waarschuwingssein voor de volgende klasse. Te vroege starts en schepen die de ILM aan de verkeerde kant voorbijvaren noteren in de lijst.
Te vroeg gestarte schepen kunnen hun straf ontlopen door buitenom opnieuw te starten, gaarne aangeven op de lijst. Dit hoeft niet via de marifoon of met vlaggen doorgegeven te worden. Het startschip doet dus geen recalls, maar noteert slechts.
Finish
Je mag dichter naar de YM 16 voor anker gaan i.v.m. beter zicht voor het noteren van de schepen. Je kan dan gelijk de ILM alvast binnenhalen. Je mag ook op dezelfde plaats voor anker blijven liggen,maar met de nieuwe lange startlijn van dit jaar wordt het noteren van de boten dan erg lastig.
Noteer op de lijst de tijd die de klok aangeeft wanneer de boeg v/h schip de finishlijn passeert, bv. 21 uur 44 min 50 sec, en dus niet de gevaren tijd. In de volgende kolom noteer je het zeilnummer (staatin het grootzeil) of het relingnummer bij de SW klasse of de scheepsnaam. Aangezien het een uitdaging is om alles te noteren als er veel schepen tegelijk finishen, is niet nodig om zowel hetzeilnummer als de scheepsnaam te noteren. Kies voor 1 van die 2 en de finishtijd.
Inkorten v/d wedstrijd
Bij weinig wind kan de baan door de wedstrijdleiding worden ingekort, zorg dat je GSM aanstaat om eventueel de nieuwe locatie door te krijgen, daarna zal dit kenbaar worden gemaakt op VHF kanaal 13.
22.00 sluit de finish, breng de lijst en toebehoren zo snel mogelijk naar het wedstrijd office zodat er snel kan worden begonnen met de uitslag verwerking. Of als alternatief maak een foto v/d lijst en stuur deze via whatsapp naar 06-5155 2419. Eerder ankerop gaan mag alleen als alle deelnemers reeds zijn gefinisht.
Compensatie
De schipper van een start & finishschip krijgt voor de gemiste wedstrijd geen compensatie meer, dit is aangepast in seizoen 2023.
Indien je verhinderd bent dien je zelf contact te nemen met een andere schipper v/d startschepenlijst om te ruilen Geef in geval van een wissel dit ook even door aan de wedstrijdcommissie ter aanpassing startschepenlijst: mfaasse@live.com
Bij afwezigheid zonder kennisgeving, gelden maatregelen zoals omschreven in de wedstrijdbepalingen.
Bij voorbaat dank voor de medewerking
Namens de wedstrijdcommissie
Samenvatting
- Baan wordt vaak iets na 19u bekend gemaakt via kanaal 13
- Startlijn: rode boei IJM 16 en mast van startschip.
- Als er voldoende mensen op het startschip zijn, filmen van de start is handig; doe dit dan vanaf de mast positie richting de IJM16.
- Startprocedure: 5 min sein met marifoon, hoorn en Nederlandse vlag geven 1-minuut sein geven
- Aftellen start van 10 naar 0 via marifoon. Bij 0 zwaaien met de vlag en geven van hoornsignaal
- Noteer schepen die niet juist starten (de ILM negeren en/of te vroeg starten). Geen recall via de marifoon.
- Indien een fout gestarte boot opnieuw start, daar ook graag een notitie van maken; die heeft zijn straf dus genomen.
- Wees bereikbaar op het bekende 06 nummer; de wedstrijdleider kan gedurende de wedstrijd besluiten om de baan in te korten en die zal dit telefonisch doorgeven aan het startschip.
- Finish: haal ILM alvast binnen en ga iets dichter naar de IJM16 om wat beter zicht te krijgen op de boten die finishen.
- Noteer of het zeilnummer of de naam van het schip met de finishtijd volgens de geleverde klokken.
- Zeilnummer EN naam schip noteren niet per se nodig en kost (te)veel tijd als er veel schepen finishen.
Startlijn 2025: