Startschepen WAR 2019

Datum Scheepsnaam Naam schipper
10-4-2019Bubbels
17-4-2019Bruorskip
24-4-2019Lumen Maris
1-5-2019French Connection
8-5-2019SiX-Pack
15-5-2019
22-5-209
29-5-2019
5-6-2019Sprintwedstrijd

Het start & finishschip, wat is daar voor nodig

 

Materialen

VHF, signaalhoorn (2x) klok (2x) en finishformulier zijn op de betreffende avond, om 18.00 uur af te halen op ligplaats B41, Sea’s out. Indien niemand aan boord, liggen de benodigde spullen in de bakskist. Bij de materialen wordt ook een USB stick meegeleverd, speciaal voor schepen welke een laptop aan boord hebben. Op de stick staat een excel bestand waarop de finishtijden op overgenomen kunnen worden, dit bespoedigd de uitslagverwerking.

Je krijgt ook een extra tas mee met daarin een gele ankerboei met anker. Dit is onze ILM. Zou je de boei ca 0,1 mijl ten ZW v/d IJM-16 willen uitleggen (rode en groene ton v/d vaargeul in lijn houden) Als je daarna zelf ca 20 meter verder naar het zuidwesten ankert lig je prima.

Na afloop de boei graag weer oppikken in inleveren met de start/finishtas in het wedstrijd office. De boei is met een pikhaak gemakkelijk weer op te pikken, het ankertje is slechts 5 kilo.

 

Enkele tips

Startlijn

Het is van belang om met voldoende bemanning te zijn (minimaal 3 om de procedures van start en finish goed uit te kunnen voeren). De startlijn is de denkbeeldige lijn tussen de boei YM 16 en de mast van het startschip, haaks op de vaargeul) ten zuid-westzijde en ca 120 meter lag. De ILM boei hou je tussen het startschip en de YM16. Dit merkteken dient aan bakboord te worden gehouden voor de startende schepen. Anker 2 a 3 maal de scheepslengte van de ILM, houd rekening met wind draaiingen. Opm: De ILM is niet nodig bij de finish, na de start kan deze binnen gehaald worden.

Tijdsmeting

Aan de start en finish schepen wordt dringend verzocht de aangeleverde klok (of GPS) als tijdklok te gebruiken. Zet de VHF op kanaal 13 en tel af van 10 naar 1 en start. Het startsein bestaat uit het blazen op de hoorn & gelijktijdig zwaaien van de nationale vlag, (ter attentie voor boten zonder marifoon).

Startsein

Het startsein van de eerste klasse is tevens voorbereiding voor de volgende groep. Te vroege starts en schepen die de ILM aan de verkeerde kant voorbij varen noteren. Echter te vroeg gestarte schepen kunnen hun straf ontlopen door buitenom opnieuw te starten, gaarne aangeven op de lijst. Dit hoeft niet via de marifoon of met vlaggen doorgegeven te worden.

Finish

Je mag dichter naar de YM 16 voor anker gaan ivm beter zicht, je kan dan gelijk de ILM alvast binnen halen, houdt zeker de helft v/d startlijn aan, maar je mag op dezelfde plaats voor anker blijven liggen. Noteer op de lijst de tijd die de klok aangeeft wanneer de boeg v/h schip de finishlijn passeert, bv 21 uur 44 min 50 sec, en dus niet de gevaren tijd. In de volgende kolom noteer je het zeilnummer (staat in het grootzeil) of het relingnummer bij de SW klasse en tevens de scheepsnaam.

Inkorten v/d wedstrijd

Bij weinig wind kan de baan door de wedstrijdleiding worden ingekort, zorg dat je GSM aan staat om eventueel de nieuwe locatie door te krijgen, daarna zal dit kenbaar worden gemaakt op VHF kanaal 13.

22.00 sluit de finish, breng de lijst en toebehoren zo snel mogelijk naar het wedstrijd office zodat er snel kan worden begonnen met de uitslag verwerking.

Compensatie

De schipper van een start & finishschip krijgt voor de gemiste wedstrijd, zijn gemiddelde score van het resultaat over 11 gevaren wedstrijden.

Indien je verhinderd bent dien je zelf contact te nemen met een andere schipper v/d startschepenlijst om te ruilen Geef in geval van een wissel dit ook even door aan de wedstrijdcommissie: f.andela@kpnmail.nl

Bij afwezigheid zonder kennisgeving, gelden maatregelen zoals omschreven in de wedstrijdbepalingen art .9.

 

Bij voorbaat dank voor de medewerking

Namens de wedstrijdcommissie

Leo van Raam/ Fedde Andela

 

flevomare icoon

Sponsoren