Flevomare logo
Terschelling bij jachthaven
 

VP AK 2012

Donderdag 17 mei was het weer zo ver, de Voor Pampus - Amsterdamsche Koffijhuis zeiltocht kortweg VPAK-tocht werd weer gezeild. De VPAK is een non-stop tocht van Muiderzand naar Terschelling die zich kenmerkt door competitie, gezelligheid, samenhorigheid en veiligheid door samen in een keer naar Terschelling te varen met een groep boten van WSV Flevomare, ligplaatshouders in Muiderzand en andere liefhebbers...

Het begint natuurlijk de avond ervoor zodra de Woensdag Avond Regatta (WAR) zeilers Voor Pampus verlaten nemen de VPAK deelnemers bezit van het café voor een kennismaking en update voor de komende dagen, sommige tot in de kleine uurtjes, anderen weten dat de VPAK ongeveer 70 nm. is en nemen voldoende nachtrust want de eerste dag begint vroeg.

De tocht begint dan ook met een heerlijk uitgebreid gezamenlijk ontbijt op donderdag 17 Mei om 07.00 in Voor Pampus gesponsord door WSV Flevomare, Melanie en de crew van VP hartelijk bedankt. Rond acht uur vertrokken de eerste deelnemers volgens de zogenaamde "Le Mans start" vanuit VP richting Enkhuizen. De slechte voorspellingen hadden de vloot terug gebracht tot 6 schepen met ongeveer 25 zeilers echter het was donderdag 's ochtend prachtig zeilweer.

De wind was zwak tot matig uit zuidelijke richting 10 knopen dus de spinnaker kon erop, met een gangetje van tussen de 5 en 6 knopen waren we rond het middag uur in Enkhuizen, de schepen zonder spinnaker hadden een rustige ochtend of moesten afkruisen op de genua. In Enkhuizen werd er snel geschut en verzameld voor de volgende "leg" naar Kornwerderzand. Net voor Stavoren liet de wind het afweten en namen de muggen en vliegen bezit van de schepen waarna we op de motor Kornwerd wisten te bereiken al was het maar om van die beesten af te komen, ze zaten echt overal. Helaas moest een van schepen afhaken in Stavoren omdat de kinderen het niet meer zagen zitten. Het geheim van de VPAK is dan ook om continue ongeveer 5 knopen te varen...... soms met motor.

Rond zes uur kwam de vloot in Kornwerd aan, na een half uurtje kon er geschut worden en voeren we op zout, zonder vliegen maar helaas nog steeds geen wind. Het laatste restje vloed mee stuwde ons snel naar Harlingen, op de boontjes was nog ruim 3 meter water, dus mooi uitgekiend. De Biscaya vond het toch nodig om na de Pollendam meer af te steken dan goed was maar leerde dat even snel weer af, de abrupte koerswijzigingen bleven niet onopgemerkt, helaas net onvoldoende voor de gouden spoelborstel trofee. Voorbij het vogeleiland griend draaide de wind naar noord oost, tegenwind, en inmiddels ook tegenstroom op de Meep van zeilen kwam niet veel meer terecht. Inmiddels was de vloot weer dichtbij elkaar en werden de messen geslepen voor het laatste stuk. De diesels werden opgezweept om de stroom dood te varen en als eerste West Terschelling te bereiken. Zo zagen we de Bavaria "4 ever" weg varen van de vloot en kop nemen, al met al waar we tegen 10 uur in de haven van West.

Terschellinger Fedde van de Sea's out had een gezamenlijk ligplaats geregeld achter in de haven via zijn connectie met de havenmeester waar we gezellig met de vloot konden liggen. Inmiddels waren alle restaurants al gesloten maar Tineke had onderweg contact gezocht met lokale restauranthouder Maarten en hem bereid gevonden de oven warm te houden om een flink aantal porties spareribs klaar te stomen. Terwijl de landvasten nog om de bolders geknoopt moesten worden waren de bestelde spareribs, compleet met frieten en salade ook al op de steiger gearriveerd, een lekkere vette hap. Daarna op naar het koffiehuis voor het figuurlijk afmelden en het nuttigen van diverse versnaperingen, het was dan ook nog lang rumoerig maar zeker niet minder gezellig. De havenmeester had vast een vooruitziende blik om ons in de uiterste hoek v/d jachthaven te parkeren!

Vrijdag 16 Mei was het heerlijk weer en was er ruimte om bij te komen en te ontspannen zoals fietsen, luieren, poetsen (de vliegen van gisteren), hardlopen, gitaar spelen (Dirk) of gewoon lekker borrelen in de kuip. Maar aan deze time-out kwam abrupt een eind toen de Covergirl besloot toch nog met gezwinde spoed te vertrekken en te dicht langs de strekdam voer terwijl ook de veerboot binnen kwam en ja dan is het basalt opeens dichterbij dan je denkt, kedekkedeng! Dus Bart, de gouden spoelborstel is voor jouw! Met duikersinspanning werd het roer weer gangbaar gemaakt, niet eenvoudig het zat klem tegen de romp. In de namiddag gingen we gezamenlijk naar het terras van de Walvis voor het verdrinken van deze tegenvaller en het genieten van de zonsondergang. De borrel liep zodanig uit zodat een aantal besloten in de Walvis te eten en anderen bij de Brandaris om vervolgens via het Amsterdamsche koffijhuis weer in de haven terecht te komen. Zoals een bonte avond betaamd ging de dansvloer in de Salona 37 "Sea's out" nog open met een indrukkende line up van kaskrakers, evergreen's en dance hit's uit vervlogen tijden. In de kuip van de Biscaya onder de zonnetent kon men terecht voor een berenburger en een goed gesprek met pit poes Maaike.

Zaterdagochtend 17 Mei vroeg vertrokken de meesten richting Muiderzand. De Bavaria "4-ever" ging als eerste daarna de Covergirl ge√ęscorteerd door de Bavaria 38 van Dirk. Gezamenlijk zijn ze naar Enkhuizen gevaren alwaar de Covergirl bij de Winner werf werd achtergelaten. Het hele stel ging met Dirk mee met weinig tot geen wind en kwam behouden aan in Muiderzand echter met een lege koelkast. De 4-Ever overnachte in Hoorn waar jammer genoeg de dochter van kapitein Rob van boord moest wegens ziekte op haar eerste VPAK ..... beterschap Maartje. De Biscaya voer over zee naar Den Helder vandaar zondag naar IJmuiden. Alleen de Sea's out bleef plakken door het mooie, bijna tropische weer.

Al met al een zeer geslaagd en vooral gezellig evenement nu voor 5de keer met succes georganiseerd.

Tot volgend jaar...

Organisatie bedankt: Fedde & Ubbo


vp ak verslag 2010
logobalk regatta center muiderzand Marina Muiderzand Creative Skills George Kniest Voor Pampus Ship Shape X-Yachts lettenmeijer 12bft Sail Loft Sail Loft North Sails